"May the ink be with you!"

Mest om stämplar, bläck och papper.

Knappt är julen över

Kategori: Stämpling

... i stämpelvärlden innan det är dags att börja med kärleksfyllda kort till Alla Hjärtans Dag!

Under helgerna har jag ägnat mig åt ett gäst-uppdrag för ScrapHouse - att göra några kort med clearstamps-setet "Love Struck" från Making Memories. I vanliga fall brukar jag ha lite svårt för stämplar från scrapföretag - de passar helt enkelt lite för dåligt med min stämpelstil. Men "Love Struck" är ett härligt set och stämplarna väldigt användbara, inte bara till Alla Hjärtans-kort så jag föll direkt! På korten har jag använt lite olika tekniker och dessutom några foton som kommer från den digra samlingen som pappa lämnade efter sig. Nej, jag har inte använt originalfotona utan scannat dom och skrivit ut dom på fotopapper.

Det första kortet kopplade på direkt från mina julkort:



Bakgrunden är gjord på samma sätt som julkortens: sidor ur en gammal bok som målats slarvigt med akrylfärg och sedan fått torka. Att låta några stämplade dekorationer gå utanför kortet tycker jag ger det mer liv.
Den lilla flickan med vingarna (gjorda av setets swirliga småhjärta) är min mamma.

Därefter blev det ett par kort med vintage-inspiration:



Här har jag stämplat setets stora mönstrade hjärta med vit pigmentdyna på mönstrat papper (ett gammalt papper från Basic Grey) och sedan embossat (å vad jag saknar en värmepistol! brödrosten tar sån tid ...) med vitt EP. Adore-stämpeln är stämplad med permanent dyna på samma mönstrade papper, urklippt och fastklistrad på grön kartong som jag sedan klippte så att det blev en tunn ram utanför.
På fotot en oidentifierad kvinnlig släkting.



Ett väldigt enkelt kort med ytterligare två av setets stämplar. Och ytterligare en oidentifierad kvinnlig släkting.

På de två sista korten har jag lekt med resisttekniken för bakgrunden:





På vit glossykartong stämplade jag det stora hjärtat med vattenmärkesdyna. När arken torkat ordentligt färgade jag in dom med dye ink från Adirondack - på det första kortet använde jag Stream och Deep plum, på det andra Lettuce och Denim. När jag var nöjd med infärgningen tog jag en tor trasa och putsade ytorna och då försvann också färgen från de områden som jag stömplat med vattenmärkesdynan. Därefter stänkte jag lite vatten på arken och torkade av på en gång. När alltihop torkat stämplade jag med svart, permanent dyna ett antal av setets småstämplar och avslutningsvis stämplade och embossade jag det lilla cheruben. Stämplade, urklippta stora hjärtan monterade på distanstejp kompletterar båda korten.
- Inspirationen till de här korten fick jag från tidningen Craft Stamper.

Tack för förtroendet, ScrapHouse och Helena! Uppdraget var både kul och inspirerande!

KOMMENTARER:

  • Caroline säger:
    2010-01-05 | 22:23:21
    Bloggadress: http://rundby.blogg.se/

    Helt enkelt underbara! Härligt att se saker från dig igen!

  • Chruss säger:
    2010-01-06 | 13:18:48
    Bloggadress: http://chruss.blogg.se/

    Megaläckert Gunvor!!!!

    Underbara foton!

  • Louise (vbg) säger:
    2010-01-06 | 14:49:52
    Bloggadress: http://louisevbg.blogg.se/

    Härliga kort, och vilka mysiga foton som du har hittat. Kramiz

  • Eva F säger:
    2010-01-07 | 21:00:48
    Bloggadress: http://evafre.blogg.se/

    Underbara kort Gunvor. Det är så kul att få inspireras av dig igen.

    Kram från Eva

  • Ingrid - Inola säger:
    2010-01-07 | 21:22:07
    Bloggadress: http://inola.blogg.se/

    Klart att du ska virka dig en sjal - det behövs så här i vinterkylan! Mönstret jag använde är lätt att följa och arbetet går fort framåt. Virkade handledsvärmare har jag tyvärr inget mönster på så här direkt, brukar sticka mina. Men googla efter mönster på nätet, så hittar du massor av tips. Det finns entusiastiska bloggare även på detta område som gärna delar med sig av sina tips. Eller kolla hos Drops Design - http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php - drygt 29 000 gratismönster på allt möjligt stickat och virkat! Lycka till!

  • Nicolasgrete säger:
    2010-12-09 | 09:29:00
    Bloggadress: http://nicolasgrete.20six.nl

    Like the site--sorry about the problems with the guestbook though.

Kommentera inlägget här: