"May the ink be with you!"

Mest om stämplar, bläck och papper.

Tekniktest: alkoinksresist

Kategori: Stämpling

Ja, eller vad man nu ska kalla den här tekniken för. När jag såg den i decembernumret av Scrap and Stamps Arts hade den inget namn, men det handlar om resist-tekniken kombinerad med alkoinksen och eftersom jag älskar båda kunde jag inte låta bli att testa. Dessutom får man två kort av varje omgång och det är ju alltid bra ;)


Vad man behöver:
  • alkoinks (jag använde Lettuce, Stream och Denim)
  • ofärgad embossingdyna och ofärgat/genomskinligt EP
  • två bitar kartong i samma storlek - en glossy och en matt
  • stämplar (utan text!) mina kommer från Tim Holtz linje
  • strykjärn
  • tygtrasor eller pappershanddukar (om man inte har ett speciellt strykjärn för hobbyändamål)
Dessutom använde jag till mina kort:
  • cardstorck i matchande färger
  • svart Archivaldyna
  • stämplar
  • Adirondacks dyeinks i färgerna Lettuce, Stram och Denim
  • matt kartong - lite "rester"
  • häftkuddar
  • dubbelhäftande tejp
Hur man gör:

Stämpla och embossa motiven på glossykartongen. Låt svalna ordentligt! Färga därefter in det stämplade arket med alkoinks tills du är nöjd och det stämplade är helt täckt (eftersom alkoinksen fäster på allt som är blankt/glatt fäster det även på det embossade motivet).
Lägg den matta kartongen kant i kant ovanpå det alkoinksade arket, täck ev med en tygtrasa eller pappershandduk och stryk med strykjärn (jag ställde in värmen på bomull - OBS! Ingen ånga!). När det är varmt - ta isär de ihoplagda kartongbitarna och du har ett ark med alkoinks där motivet är vitt och ett ark med motivet embossat och spegelvänt. Lossar det inte lätt så värm ytterligare med strykjärnetså att all embossing smälter men inte hinner kallna innan du tar isär arken.

Sedan är det bara att använda arken till dina kort. Jag kompletterade med att färga in samma fjärilar som på arken med dye ink i samma färger, mista och stämpla för att få matchande dekorationer.

Så här blev mina kort:



Det rättvända, alkoinksade motivet ...



... och det spegelvända.


Två små kort, som kommer att kompletteras med dekorationer eller ytterligare text när de ska skickas. Jag lämnar ofta sånt till senare när jag gör "bra-att-ha-kort" så att de kan anpassas till mottagaren eller tillfället.

Texten på stämpeln är "suddig", så det är som det ska vara.

KOMMENTARER:

  • Karin Jönsson säger:
    2010-01-10 | 11:59:32

    Superläckert, Gunvor, detta måste jag prova!

  • Louise (vbg) säger:
    2010-01-10 | 12:30:01
    Bloggadress: http://louisevbg.blogg.se/

    Läckert! Läggs till "skall testa" listan ;) Kramiz

  • lenislenis säger:
    2010-01-10 | 13:07:12
    Bloggadress: http://lenislenis.blogg.se/

    Wow så läckert!

    Dessutom, va' bra - "two for the price (läs: work) of one" ;-)

  • Chruss säger:
    2010-01-10 | 17:25:59
    Bloggadress: http://chruss.blogg.se/

    Oh, vad läckert det blev. Satt just och blaade i gamla tidningar för lite tips, den där tidningen är en guldgruva!

    Kram

  • Eva F säger:
    2010-01-10 | 20:17:58
    Bloggadress: http://evafre.blogg.se/

    Verkligen snyggt! Detta ska jag komma i håg och testa!

    Kram Eva

  • Sara-SaGam säger:
    2010-01-12 | 23:23:57
    Bloggadress: http://sagam.blogg.se/

    Min favvis är detförsta kortet. Mmmm...

  • Lisbet säger:
    2010-01-15 | 09:56:58
    Bloggadress: http://www.articsisters.blogspot.com

    Tar mig en tur via ”min bloggrunda” sida. Om du tycker det är olämpligt så plocka bort min kommentar. Det är så farligt att surfa runt för jag måste titta på det du gjort sedan sist.



    Underbara KORT



    Jag vill bara berätta att vi har rea på Articsisters stämplar i helgen så vi får rum med de nya som kommer in. Vi öppnar upp med 50 % rabatt. Ett perfekt tillfälle att fynda fina textstämplar inför tillverkningen av Alla hjärtansdagkorten. Vi har REA från fredag den 14 januari till söndag den 17 januari.



    Välkommen in

    Lisbet

    Articsisters

  • Agneta säger:
    2010-01-24 | 19:37:23
    Bloggadress: http://agge.blogg.se/

    Häftigt!!!! Detta har jag aldrig provat, tror jag ska göra det någon dag. När jag har hela dagen på mig för att bara stämpla, kladda och greja :)

  • Pia säger:
    2010-01-27 | 17:31:34
    Bloggadress: http://engdam.blogspot.com

    vilken cool grej...

Kommentera inlägget här: