"May the ink be with you!"

Mest om stämplar, bläck och papper.

Påsalbum

Kategori: "Altrat"

Under några veckor har jag hållt på med ett lite större pysselprojekt: ett påsalbum. Av bruna papperspåsar (inköpta hos en vanlig kontorsvarubutik), mönstrat papper ur en BG-kollektion, kartong och lite annat smått och gott har jag konstruerat ett interaktivt album men fickor, tags, minialbum och "flaps" av olika slag. Det hela började med att jag hittade en tutorial på Youtube av Paper Phenomenon och blev sugen på att testa. Men innan jag riktigt hann börja stötte jag på det första problemet: svenska och amerikanska papperspåsar är visserligen konstruerade på samma sätt men de är inte vikta likadant. Därför fick jag börja med att vika om de sex påsar som skulle bli albumets sidor. Inte helt lätt, och det blev inte helt rakt men det är det nog bara jag som ser ;)
Nu är jag i alla fall äntligen klar och kan visa resultatet.

Albumet stående:



Framsidan:



De stora, gröna "washers" som sitter på framsidan (och även på baksidan) förstärker hålen som jag trätt bandet som binder ihop albumet genom.

Inuti:



Påsarna sätts ihop med fiffiga små "gångjärn" som man viker av cardstock. Jag gjorde kanterna lite extra fina med hjälp av en kanststans. Den kantstansen har jag sedan använt som ett återkommande tema för att hålla ihop det hela, eftersom papprena - även om de matchar varandra - är ganska olika i mönster och färger och det behövdes något som lugnade ner det hela.





Inuti finns två sådana tredelade "flaps". Här finns plats för både foton och journaling om man vill.



Och bakom den finns en extra ficka för ett par tags.



Varje sida har fickor för extra sidor eller tags, och inuti påsarna finns utrymme för ytterligare några stora tags.  Vänstersidoena går att fälla upp och där finns ytterligare en ficka med plats för t ex ett journaling card.

På höger sida syns dessutom en av två små mini tag-books som finns i albumet:



De är gjorda a la Tim Holtz, genom att man dragspelsviker en bit papper och häftar ihop fickor i nederkanten med en häftapparat. Sedan fäster man dragspelet på en pärm av cardstock och gör några små tags som man stoppar ner i fickorna.  Jag har använt gem för att hålla ihop minibäckerna.





På en av de första bilderna syntes ett av två matchbook albums som finns i påsalbumet:



Inuti finns tre stycken tags i fickor:



Det andra matchbook albumet är gjort på ungefär samma sätt:


Ett stort gem håller samman albumet.



Albumet är inte helt klart. När jag har bestämt mig för vad jag ska använda det till kommer jag att dekorera fram- och baksidorna med stämplar, dekorationer m m. Och då kommer jag också att göra en "låsanordning" till albumet. Men tills dess får det "vila".  Dags för ett nytt projekt!

KOMMENTARER:

  • lenislenis säger:
    2012-04-10 | 00:36:25
    Bloggadress: http://lenislenis.blogg.se/

    Wow! Jättesnyggt och så mkt jobb!

  • Pia säger:
    2012-04-10 | 06:33:04
    Bloggadress: http://engdam.blogspot.com

    Så jäkla snyggt! Wow!

  • Ingela säger:
    2012-04-10 | 07:30:02

    Jättefint album! Jag blev riktigt sugen att damma av grejerna! ;)

  • Chruss säger:
    2012-04-10 | 09:46:41
    Bloggadress: http://chruss.blogg.se/

    Ojojojojoj...jag är mållös!

  • Jaana säger:
    2012-04-10 | 13:30:19
    Bloggadress: http://annuenpysselblogg.blogspot.com/

    Så inspirerande ! Blir såååå sugen på att testa att göra ett, jag med !

  • Kjell Gunnar säger:
    2012-04-12 | 15:41:16

    Glimrande Gunvor. Jag blir mycket impad.

Kommentera inlägget här: