"May the ink be with you!"

Mest om stämplar, bläck och papper.

Creative Jumpstart 2 januari

Kategori: Stämpling

Även i år deltar jag i Creative Jumpstart (CJS) som underbara Nat Kalbach arrangerar och där 21 duktiga konstnärer och designers hjälper oss att skaka liv i skapandet och få en kreativ start på det nya året. Jag lärde mig så mycket förra året att jag inte kunde låta bli att anmäla mig när jag hörde att det skulle bli en ny omgång i år.
 
Först ut att visa en teknik var Julie Fei-Fan Balzer, som visade monoprinting. Julie är konstnär, författare och designer, och bland annat har hon designat ett antal stenciler/masker.
 
Julie använde sig av en s k Gelli Plate för detta, men någon sådan har jag inte. I stället använde jag ett bakplåtspapper av silikon som underlag att kleta ut akrylfärger på, och efter lite experimenterande och några försök (bl a var jag för långsam i det första försöket så färgen hann börja torka och papperet jag skulle trycka på fastnade i färgen) lyckades jag få till en monoprint-bakgrund.
 
Kortfattat går tekniken ut på att sprida ut akrylfärger på en yta och göra mönster i den med hjälp av t ex bubbelplast, plastgaffel eller något annat som ger ett mönster. Sedan trycker man ett papper (eller en tag, en bit tyg, eller något annat) mot ytan och lyfter ett tryck från underlaget. Jag använde vanligt, tunnt skrivarpapper och gjorde mönster i färgen med wellpapp, bubbelplast, en tom toarulle och en plastgaffel.
När trycket har torkat är det bara att fortsätta skapa..
 
Resultatet av mitt monoprintande blev en sida i en sprillans ny art journal:
 

Like last year, I'm participating in the Creative Jump Start ( CJS ) staged by lovely Nat Kalbach: during January 21 talented artists and designers helps us  get a creative start for the new year. I learned so much last year that I could not resist to join when I heard there would be a new round this year.
 
The first artist to demonstrate a technique was Julie Fei -Fan Balzer , who showed us mono printing . Julie is an artist, writer and designer , and among other things , she has designed a number of stencils / masks.
 
Julie used a so-called Gelli Plate for this, but I don't have one of those. Instead I used a silicon baking sheet  as a basis to smear out the acrylic paints on , and after some experimentation and a few fail attempts (for one thing,  I was too slow in the first attempt, so the color had begun to dry and the paper I pressed to it got stuck in the paint ) I finally got a monoprint background.
 
In brief, the technology is about spreading out acrylic paints on a surface and make patterns in it using eg bubble wrap, plastic fork , or anything that gives a pattern. Then you press a piece of paper (or a tag, a piece of cloth , or anything else) on the surface and lift a print. I used plain, thin printer paper and made patterns in the paint with bubble wrapp, corrugated cardstock, an empty toilet paper roll and a plastic fork
When the print has dried you can use it in your creations.
 
The result of my monoprint attempt became a page in a brand new art journal :

 
 
 
Förutom akrylfärgerna (terracotta och olivgrön) har jag använde Distress Paint (till både stencil-mönstret och snirkel-stämpeln), Archival Jet Black, svart Sakura gelpenna  och en Dymo. Dymon börjar bli lite sliten (fast det tycker jag är en del av charmen) och texten lyder: "Tro inte allt du tänker".
 
Det blev en bit över av den mono-printade bakgrunden och den använde jag för att dekorera framsidan av min Art Journal (inget ska ju förspillas):

In addition to the acrylic colors (terracotta and olive green), I used the Distress Paint (with the stencil as well as the swirl stamp), Archival Jet Black ink pad, a black Sakura gelpenna and a Dymo. The dmo is getting a little worn (though I think that's part of the charm) and the text reads: "Do not believe everything you think."
 
After creating to AJ page I hade a piece of the mono-printed background left, and I used that to decorate the front of my Art Journal (nothing is supposed to be wasted):

 
 
 
På den här delen av trycket la jag den kladdiga stencilen och torkade av färgen, och fick på så sätt en negativ version av bladen. Här har jag förutom det jag använde ovan även använt Distress Markers för att färglägga motivet lite lätt,
 
Here, I turned the stencil over and pressed the paint residue to the print, thus receiving a negative version of the leaves. Bedsides the things mentioned above I also used Distress Markers to color the image.
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Chruss säger:
    2014-01-04 | 11:00:08

    WOW vad läckert!!!!
    Gillar ditt färgval och hur tekniken lyfts fram!

  • lehtipollo säger:
    2014-01-07 | 13:18:04
    Bloggadress: http://lehtipollo.blogspot.fi

    Beautiful! I'll have to try monoprinting on my baking sheet.

  • lehtipollo säger:
    2014-01-07 | 13:20:03
    Bloggadress: http://lehtipollo.blogspot.fi

    Beautiful!

  • Cecilia säger:
    2014-01-11 | 01:41:19
    Bloggadress: http://ceciscrap.blogspot.com

    I love your gelli background!! Is awesome!!

  • Anonym säger:
    2014-02-04 | 17:11:36

    I love these!! Looks like you really enjoyed CJS as well. I love being creative and it really gave me my mojo back, so "ohyeah" for household items ;-) LOL ~Debbie

Kommentera inlägget här: