"May the ink be with you!"

Mest om stämplar, bläck och papper.

Gult är inte alltid fult

Kategori: Stämpling

Gult är en färg som jag oftast använder som ett komplement till andra färger när jag färglägger eller håller på med bakgrunder, men som jag nästan aldrig använder ensam. Jag tycker helt enkelt att den är ganska "svår" och när den dök upp som Creativicas månadstema kände jag mig ganska ställd.. .  Men så slog det mig att gult ju inte bara är en färg  – det finns så otroligt många nyanser och skiftningar. Så jag bestämde mig för att använda några olika gula färger och komplettera med svart och vitt (som jag inte tycker är ”färger”). Jag letade bland Distress-dynorna och tog fram Mustard Seed, Scattered Straw och Dried Marygold och gjorde en bakgrund på en ”av-maskad” del av vit cardstock och som jag sedan stänkte lite vatten på och torkade upp med hushållspapper för att få lite fläckar. Sedan plockade jag fram en stencil med cirklar och Dylusions semi-opaka vita akrylfärg och kompletterade bakgrunden. När det torkat stämplade jag över bakgrunden med både Dried Marygold och svart Archival. Jag stämplade och färglade några fjärilar med samma färger (använde Distress markers) som jag använt till bakgrunden.  Samtliga stämplar kommer från Stampers Anonymous/Tim Holtz collection.

Till slut monterade jag ihop alltihopa till ett kort på gul cardstock, och la till några ”duttar” vit gloss gel här och där som dekoration. Jo, de var vita men medans de torkade sög de upp färg från underlaget och blev gula …

Resultatet blev det här:

 
Som så ofta gjorde jag kortet utan text. Då kan jag lätt lägga till en passande text eller hälsning när jag ska använda kortet
 

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: