"May the ink be with you!"

Mest om stämplar, bläck och papper.

Tack ... och ett kort!

Kategori: Stämpling

Tack för alla snälla kommentarer och grattishälsningar på det senaste inlägget! Det värmer verkligen och jag skulle vilja söka upp var och en och ge alla en riktigt varm kram!

Under Påskhelgen - som för övrigt var både kallare och vitare än vad julhelgen var - har jag pysslat lite vid stämpelbordet. Dels har jag gjort färdigt mina bidrag till en swap - men de får jag vänta med att visa här tills det är utswappat och klart - och dels har jag lekt lite med en ny "leksak": Doodle Genie från Chatterbox! Det är en plastmall/schablon med utskuret mönster (finns olika varianter) som är tänkt att man ska fylla i med en penna för att få lite "doodling" på LO och kort.  Nu valde jag att använda mallen (eller snarare en del av den) tillsammans med Adirondack Acrylic Paint Dabber och distresser för att få en slags "resist"-bakgrund, inspirerad av Tim Holtz. Så här gjorde jag:

1. Jag la mallen på en 10 x 10 cm stor beige kartongbit och duttade genom de utskurna mönstren i mallen med dabbern för att därefter - när jag var nöjd - försiktigt lyfta bort mallen. Medans färgen torkade på papperet gjorde jag ren doodle genien.

2. Sedan blandade jag lite guld-PearlEx med vatten i en sprayflaska och när akrylfärgen var torr sprayade jag papperet med blandningen, duttade på färg från två Distressdynor (Vintage Photo och Tea Dye), sprayade mer glittervatten och torkade försiktigt genom att först dutta med en handduk och sedan ta fram värmepistolen.

3. När allt var riktigt torrt stämplade jag med Archival Jet Black över bakgrunden och på framsidan av ett vikt kort. Tillsammans med ett par fåglar stämplade med dabberfärgen och en stämplad och ditressad remsa blev det ett kort som ser ut så här:

93354-197

På följande detaljbild syns lite tydligare hur dabber-färgen inte tar åt sig någon ditressfärg:

93354-198

Stämplar: 7 Gypsies

Guldglittret kom inte fram i de scannade bilderna tyvärr, men även det "resistar" sig dabbersfärgen mot, Däremot kryper glittret igenom den svarta Aditondackfärgen så i verkligheten är den svarta fågeln guldglittrig också.

KOMMENTARER:

  • Pia säger:
    2008-03-26 | 21:15:47
    Bloggadress: http://engdam.blogspot.com

    vad fint du gjort vännen!

  • Sara - SaGam säger:
    2008-03-26 | 21:20:19
    Bloggadress: http://www.sagam.blogg.se

    Härligt kort med ny teknik. ska testa!

  • Chruss säger:
    2008-03-27 | 14:52:15
    Bloggadress: http://chruss.blogg.se

    Snyggt!

  • AnnikaS säger:
    2008-03-27 | 17:55:11
    Bloggadress: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com/

    Vilket smart sätt att använda de där mallarna på. Jag är så glad över att du delar med dig av alla dina härliga tips!
    Höll på att glömma säga att kortet är ursnyggt.
    kram Annika

  • Natasha säger:
    2008-03-28 | 01:16:55
    Bloggadress: http://miserywitchen.blogg.se/

    Såååå SNYGGT!!!! Tack för all inspiration!

    Kramar/ "Tasha"

  • Peter säger:
    2008-03-29 | 02:05:08
    Bloggadress: http://realmenscrapp.blogg.se/

    Ännu en från Skapa som jag kan lära mig/sno ifrån...

    Utan biltullar hade jag nog druckit mer kaffe hos er.

    Megagrattis till titeln "Skapa Designer" och dubbelt så stort tack till berömmet på min blogg.

    Peter

Kommentera inlägget här: