"May the ink be with you!"

Mest om stämplar, bläck och papper.

Det är inte alldeles opysslat

Kategori: Stämpling

... här hos mig, men det mesta av det jag gjort på senaste tiden kan jag inte visa upp ännu. Så småningom kommer det i alla fall, både i Skapa Hobbys blogg, och så småningom i min.

Månadens DT-paket från Skapa Hobby var verkligen läckert och det mesta i paketet gick åt. Ett av korten innehåller ett "maskat" motiv och eftersom jag ganska ofta får frågan hur man gör när man maskar har jag gjort en liten bildserie om det. Håll till godo!  Och det färdiga kortet ... ja, det får ni se så småningom!

Maskning

Maskning är ett enkelt sätt att få djup i dina uppstämplade motiv, och skapa en liten "scen" med två (eller flera) stämplar. Allt du behöver är

* minst två stämplar
* papper att stämpla på
* stämpeldyna
* postitlapp
* sax


1.

Stämpla det motiv du vill ha längst fram i bilden på ditt papper. Jag har använt en stämpel från Reprint (finns förståss hos Skapa Hobby) med en söt liten trollkarl
93354-224


2.

Stämpla samma motiv på en post-it lapp så att en del av motivet hamnar på den klistriga delen av lappen (oftast räcker det bläck du har kvar på stämpeln från steg 1 så du behöver inte färga in den igen). Klipp ut motivet ur post-it lappen och klipp straxt innanför de yttersta linjerna. I annat fall får du en "halo" runt motivet senare när du stämplar nästa motiv. Fäst post-itlappsmotivet på det du stämplade i steg 1.
93354-225

3.

Färga in den andra stämpeln och stämpla motivet som ska vara bakom det första tvärs över det täckta motivet. - Jag har valt en rad med goa små grodor och även denna stämpeln kommer från Reprint.
93354-226

4.

Ta bort post-it lappen och - Simsalabim! - trollkarlen står framför grodraden!

93354-227

Lycka till!

 

KOMMENTARER:

  • Pia säger:
    2008-05-26 | 20:03:42
    Bloggadress: http://engdam.blogspot.com

    jag gillar maskningstekniken fast använder den alldeles för sällan eftersom jag tycker det är svårt att matcha några av mina stämplar med varandra... Denna trollkarlen mfl tittade jag efter på mässan i helsingborg men det tog sån tid för folk att bli klara så jag hoppade över det... Men jag tycker den är cool som bara den!

  • Ejris säger:
    2008-05-27 | 11:44:05
    Bloggadress: http://ejris.blogspot.com/

    tack för kursen=) behöver mer stämplar'suck* fast å andra sidan kan jag ju njuta av dina vackra alster=)
    Kram

  • Agneta säger:
    2008-05-31 | 22:02:24
    Bloggadress: http://agge.blogg.se

    Maskning är jättekul. Men jag är ofta för lat för det....

    Kolla in på snacket och anmäl dig gärna till ATC-swap med Finland.

  • Jealona säger:
    2010-03-27 | 16:33:41
    Bloggadress: http://jaelona.bloggproffs.se/

    Tack för intressant och pedagogisk beskrivning, ska göra ett försök själv!

Kommentera inlägget här: