"May the ink be with you!"

Mest om stämplar, bläck och papper.

Femte lektionen

Kategori: Mixed media

... i Carolyn Dubes mixed media-kurs "Permission to play" handlade om att binda ihop wellpappsidorna till en art journal. Sidorna är inte klara utan utgör mer underlag för att fortsätta arbeta med, oc det är det lite grann det som är grejen: att förbereda sidor för att sedan kunna fortsätta med art journaling i stället för att alltid börja med en helt vit sida. Samma tillvägagångssätt kan man ju använda i en vanlig, köpt art journal också, och jag tror att det kan vara nyckeln för mig. Jag gör ju ofta  lite grann på samma sätt när jag gör kort - jag gör en del bakgrunder och har sedan liggande tills andan faller på att göra ett kort. Då plockar jag igenom bakgrunder jag har liggande och väljer ut någon som jag sedan använder tillsammans med ett motiv eller två, lite bakgrundsstämpling och någon text. 
 
För att binda ihop wellpappsidorna till böcker använde jag "band" som jag klippt ett gammalt linnetyg och som jag färgade in med ink sprayer, Carolyn målade sitt band med gesso och sedan akrylfärger men eftersom jag har dåligt med plats att lägga saker på tork och detta torkade i solskenet på balkongen på nolltid så fick det bli så. 
 
Resultatet blev så här:
 Båda böckerna på varadra
 
Den mindre av böckerna ...
 
 
 
 
... och den större
 
 
Carolyn Dubes kurs är en gratis on-line kurs. Är du intresserad av att göra den också så hittar du den här. Kursen är väldigt pedagogiskt upplagd och Carolyn ger väldigt tydliga instruktioner så det är inga problem att ta del av den trots att den är på engelska.
 
 
Kommentera inlägget här: