"May the ink be with you!"

Mest om stämplar, bläck och papper.

Äntligen!!!!

Kategori: Stämpling



Äntligen har jag lyckats få ordning på tekniken att stämpla med Rangers Colorwash-färger! Ända sedan Helena på ScrapRoom berättade om att hon sett Tim Holtz göra detta på vinter-CHA i Las Vegas har jag testat och testat ... utan att få till det :( Det har bara blivit suddigt och pöligt och inte snyggt alls. Men så fick jag ett tips för ett tag sedan och i helgen kunde jag "kladda loss" med colorwashfärger och stämplar. Och si - nu funkar det bra - till och med om man använder ganska detaljerade collagestämplar! 

Så  här gör man (om du har lust att testa):
Börja med att täcka arbetsytan med gamla tidningar (Colorwash har en väldig förmåga att hamna lite överallt) och lägg ett non-stick craft sheet - eller ett flergångs-bakplåtspapper av silikon - ovanpå. Vill du inte ha vackert infärgade fingrar tar du också på dig plasthandskar.

Välj två eller tre (eller fler) Colorwash-färger och spraya på ditt craft sheet. Spraya färgerna intill varandra utan mellanrum men helst inte för mycket överlappande eftersom färgerna då blandas för mycket .

Välj ut ett antal stämplar och tryck dom mot färgerna. Lägg dom därefter med gummit uppåt och låt dom torka helt! Eftersom man ska vänta så kan man ju lika gärna färga in många stämplar medans man ändå håller på! Torka av ev färgrester från ditt kraft sheet omgående med trasa eller hushållspapper.
Orkar du inte vänta kan du torka färgen på stämplarna med varmluftspistolen. OBS! Gör inte detta med silikonstämplar och andra typer av clearstamps!

När färgen är absolut torr (tålamod! inte nästan torr eller ganska torr utan absolut torr)  tar du en sprayflaska med vatten, sprayar uppåt i luften och fångar dimman med den infärgade stämpeln. Stämpla därefter på glossy-kartong (vanlig kartong funkar också men resultatet blir lite "mattare" och kornigare). Vill du ha ytterligare ett avtryck (det blir lite "softare" än det första i färgerna) sprayar du upp i luften igen, fångar dimman och stämplar på nytt.

Avtrycken torkar tämligen omgående efter stämplingen (men blir inte vattenfasta) så sen är det bara att göra kort av alla sina vackra motiv!

Så här blev mitt första (men absolut inte sista)  kort:
Äntligen!!!!
Stämplar från Stampers Anonymous/Tim Holtz och Hero Arts.

KOMMENTARER:

  • Eva-Lena (spoketlaban) säger:
    2006-08-15 | 21:55:13
    Bloggadress: http://www.evalena.blogg.se

    Tjusigt kort.
    Skall bli kul att träffa dig i Göteborg.
    Ha det gott.

    Kram Eva-Lena

  • Zarah säger:
    2006-08-16 | 09:43:19
    Bloggadress: http://zarischka.blogspot.com/

    Så otroligt fint - och vad go du är som delar med dig av tricksen! :D

    Ja... Det var lite halvläskigt, ett tag, i boken - men jag tyckte att den jag läste innan (en deckare som hette "Den 1:a att dö") var betydligt äckligare, för den trodde jag liksom kunde vara sann... Var tvungen att läsa alltihop innan jag somnade - så det blev en ganska lång natt, för jag hade precis börjat när jag la mig. ;)

    Annars är den faktiskt inte så otäck... Värst är nog det som känns äkta... Mobbingen som skildras är till exempel riktigt jobbig. Men den är bra - konstigt nog.

    Kram!

  • HellaBella säger:
    2006-08-16 | 21:24:12
    Bloggadress: http://hellabella.blogg.se

    Häftigt Gunvor.. det där får jag nog ta o prova tror jag!

  • Martina säger:
    2006-08-17 | 15:47:59
    Bloggadress: http://martinahbg.spaces.live.com/PersonalSpace.aspx

    Så fint kort, tack för du delar med dig av hur man gör. Kram Martina

  • Åshild säger:
    2006-08-18 | 11:08:00
    Bloggadress: http://aashildreise.blogspot.com/

    Hei Gunvor

    Oppdaget plutselig at du har blogg! :) Du lager så mange flotte kort! Takk for inspirasjonen.

    Klem, Åshild

Kommentera inlägget här: