"May the ink be with you!"

Mest om stämplar, bläck och papper.

Framsida till min tagbok

Kategori: Stämpling

För Journal52 har jag ju bestämt mig för att göra veckoutmaningarna i tag-format och sedan kunna göra en tag-bok av dem. Till det ville jag ha en framsida och efter att ha sett en teknikpresentation av Finnabair i Creative Jumpstart bestämde jag mig för att testa hennes stil och teknik som är väldigt långt ifrån vad jag normalt gör.
 
Basen var en bit kartong från en låda som några julklappar från Amazon kom i och på den la jag ut diverse föremål, bland annat wellpapp, en papersblomma, ett stort metallgem, en urtavla, några bollar från en ljusmanchett, ett glest band och en timglasberlock. Allt limmade jag fast och sedan målade jag med gesso över alltihop och lät det torka.  Nu såg det ut så här:
 

For Journal52, I  decided to do the weekly prompts in tag format and eventually make a tag book of them. For that, I wanted a cover and after seeing a technique presentation by Finnabair in Creative Jumpstart, I decided to give her style and technique (so very far from what I normally do) a go.

The base I worked on was a piece of cardboard from a box  from Amazon and on that I put various things, including corrugated cardboard, a paper flower, a large metal paper clip, a clock face, a few beads from a candle decoration and an hourglass pendant . I glued everything down, painted it with gesso all over and let it dry. Now it looked like this:

 
Egentligen tycker jag den var rätt läcker helvit (ska nog göra en helvit canvas med samma teknik), men eftersom CJS går ut på att testa och att använda färg av olika slag fortsatte jag processen.
 
När gesson var helt torr färglade jag med Glimmer Mists från Tattered Angels och spray ink från Dylusions. När färgen torkat målade jag bokstäverna och siffrorna samt de små bollarna med lite guldfärg. Även kanterna på blomman fick lite guld på sig. 
 
Resultatet:
 

Actually, I think it was pretty delicious all white (I will probably make an all white canvas with the same technique), but because CJS is about testing new techniques and using different kinds of media, I continued the process.

When the gesso was completely dry, I coloured by using Glimmer Mists from Tattered Angels and spray ink from Dylusion's. Once the paint was dry, I added gold paint to the letters and numbers as well as to the small beads. Even the edges of the flower got some gold on it.

The result:

 
 

KOMMENTARER:

  • Chruss säger:
    2014-01-16 | 18:00:50

    Skitsnyggt!!!!!

  • KG Lindgren säger:
    2014-01-16 | 19:57:00

    Glimrande Gunvor

  • Lenislenis säger:
    2014-01-16 | 21:28:06
    Bloggadress: http://lenislenis.blogg.se

    Jätteläckert!

  • Gunilla säger:
    2014-01-17 | 19:07:01
    Bloggadress: http://www.pysseloprat.blogspot.com

    Galet läckert!
    Du ställde en fråga i min blogg förut idag, till det här inlägget: http://pysseloprat.blogspot.se/2014/01/stenciler-stamplar-sant.html
    Bakgrunden är gjord med helt vanliga distressdynor som jag sprayat lite vatten på.

Kommentera inlägget här: