"May the ink be with you!"

Mest om stämplar, bläck och papper.

Midori-pyssel

Kategori: Diverse

Med den ökande arbetsbelastningen på jobbet och ett "teflonminne" som gör att jag behöver skriva listor på det jag måste göra spårade mitt hittillsvarande planeringssystem (i e postit-lapp/-ar i papperskalendern) ur fullständigt för några veckor sedan; postit-lapparna förökade sig som kaniner, täckte veckouppslagen i kalendern och emigrerade till skrivbordet ... ja, till och med på datorskärmarna fanns det en och annan postit-lapp. Det var dags att hitta ett bättre hjälpmedel helt enkelt. Efter en del letande råkade jag mest av en slump hitta dels Midori travelers notebook och dels bullet journaling, och nu testar jag en kombination av dessa för att få mer struktur på mina "attgöra-listor" och en bättre planering.
 
Midori travelers notebook är ett japanskt system med ett läderomslag med resårsnören där man sätter fast en eller flera små anteckningsböcker, kalendrar etc och själv skapar det system men behöver. Det finns massor av information om detta på Youtube. Där hittade jag bland annat Ray Blakes hemsida med massor av "printables" både för Midori och andra typer av planeringskalendrar. Det var också från Ray jag beställde mitt läderomslag, och eftersom det inte är från företaget Midori så kallas det för en "fauxdori" på nätet. Fördelen med att beställa från honom och inte från Midori var, förutom priset, en snabbare leveranstid och att han finns inom EU så att man slipper tullavgifter m m.
 
Bullet journaling är ett genialiskt enkelt sätt att hantera sna attgöra-listor, postit-lappar med mera. Det är så enkelt att Ryder Carroll, som utvecklat systemet, kan förklara det och visa hur man gör på mindre än tre minuter. På hans hemsida finns ytterligare information och tips.
 
Så nu har jag en fauxdori med tre små böcker i: en kalender (köpt av Monique Vanmeulebrouk), en bullet journal och ytterligare en där jag kan skriva ner tankar, idéer, inspiration, citat m m - en slags "brain dump" som gör att jag kan skriva ner och släppa det ur tankarna för att i stället koncentrera mig på det som jag ska koncentrera mig på just nu.
 
Men lite "pyssel" och stämpling har det blivit för att göra detta ännu mera jag. Jag har bland annat gjort en file folder för lite lösa "ditten och datten", och både den och anteckningsböckerna har jag dekorerat (kalendern hade redan Monique dekorerat). Så här ser min fauxdori ut för tillfället:
Läderomslaget är så vackert och "rustikt". Nyckelberlocken har jag satt dit med en jump ring.
 
Utsidan av min file folder.
 
Insidan av file foldern och framsidan av min bullet journal.
 
Kalender för första halvåret 2015. Uggleberlocken gör så att bokmärkessnöret tyngs ner.
 
Den tredje anteckningsboken. Den liksom min bullet journal är små anteckningsböcker från Moleskine.
 
 
Jag kände dessutom att jag behövde ett par pennhållare för kalendern, så jag gjorde två stycken av paper clips (från Clas Ohlson) och mönstrad silvertejp (heter det silvertejp när den är mönstrad?) från Rusta. Jag hade hjälp av en instruktionsfilm som jag hittade på Youtube.  Resultatet blev så här i närbild:
 
Penna i sin hållare
 
"Altrad" paper clips. Före och efter.
 
Redo att knipas fast! De sitter i file foldern, dels för att inte skada lädret och dels för att pennorna ska vara innanför gummibandet som håller ihop kalendern så att jag inte tappar dem.
 

KOMMENTARER:

  • Chruss säger:
    2015-04-01 | 16:11:36
    Bloggadress: http://chruss.blogg.se

    Läckert!!!
    Och jag känner igen det där med lappar överallt....högt som lågt och ibland både 2 å 3 om samma sak!!!! Gosh!

Kommentera inlägget här: