"May the ink be with you!"

Mest om stämplar, bläck och papper.

Creative Jumpstart!

Kategori: Mixed media

Även i år deltar jag i Nathalie Kalbachs "Creative Jumpstart" - ett mixed media on line-event med inspiration och teknikdemonstrationer av olika mixed media-konstnärer under hela januari månad. Det är ett härligt sätt att kickstarta kreativiteten på det nya året och komma bort från julkortstänket.
Den första demontrationen handlade om collage och jag testade med min egen "twist" med stämplar. Dessutom gjorde jag det i ett betydlgt mindre format eftersom jag varken hade någon canvas eller träskiva att måla på. I stället slaktade jag en kartong som någon av julklapparna jag köpte kom i och använde sidorna som mina grunder.
 Resultatet blev två alster. Jag har inte bestämt vad jag ska göra med dem än, men kanske hamnar de på några kort, eller kanske i mn art journal.
 
This year, like 2013 and 2014, I'm taking part in "Creative Jumpstart" organized by Nathalie Kalbach. It's a mixed media on line-event with demonstrations and techniques and rolls all through January. 
The first demonstration was about collages, and I tried it with my own "twist" using stamps. I also chose a much smaller formate since I didn't have any canvas or wood to paint on. Instead I cut apart a card board box and used the sides as "canvases".
So far I have made two pieces. I haven't decided what to do with them yet; maybe they'll end up on cards, or maybe in my art journal.
 
 
Stämpel från Stampers Anonymous
 
 
Stämpel från Stampotique
 
Båda bakgrunderna är gjorda med akrylfärger på kartong som jag först täckte med gesso. 
Motivet på det nedersta alstret är målat med distresspennor (linnet och skorna är faktskt gröna i verkligheten - jag tror det är kamerablixten som får dem att se blåaktiga ut på bild). Motivet fick dessutom ett par "vingar" av samma mesh-liknande tyg som jag satte fast på baksdan av kartongen.
 
Both backgrounds are made with acrylic paint on cardboard primed with gesso. I coloured the image on the second piece with distress markers (the top and the shoes are actually green, think t's the camera's flash that makes them look blue in the photo). I also added a pair of "wings" in the same, mesh like fabrik that I covered tha back of the cardboard with.
Kommentera inlägget här: