"May the ink be with you!"

Mest om stämplar, bläck och papper.

Två sidor i min art journal

Kategori: "Altrat"

Till och från gör jag saker som lämpar sig bäst som en sida i min AJ. Det finns ingen regelbundenhet i skapandet i den och den är inte heller någon dagbok i konstnärlig utformning (jag har aldrig varit en dagboksmänniska) utan mer ytterligare ett sätt att skapa något som inte passar in någon annan stans - på ett kort, en canvas eller ett "alter". Oftast handlar det om olika mixed media-tekniker som lett fram till något. I Creativica-bloggen har jag visat upp två sidor och nu tänkte jag att jag skulle lägga upp dem här också.
 
 

Bakgrunden till den första gjorde jag genom att färga in baksidan av en bokstavs- och sifferstencil med distressdynor, spraya på rikligt med vatten och sedan vända stencilen och trycka den mot ett akvarellpapper. När detta torkat tog jag en bladstencil och ljusgrön akrylfärg (Dylusions)  och stöpplade bladen längs ena långsidan och den övre kanten.  Dylusions akrylfärger är semi-opaka och man behöver därför färga in två gånger om man vill ha det täckande, men de torkar superfort så det blir knappt någon väntetid innan man kan gå vidare. Bladen har jag sedan accentuerat ytterligare med svart posca-penna och lite ”doodling”, ett tips som jag har plockat upp från Dyan Reaveley , mamma till Dylusions-produkterna.

Eftersom jag lagt bladen lite utanför bakgrunden klippte jag sedan runt hela bakgrunden och fäste den i min art journal med dubbelhäftande tejp. Jag stämplade och färglade fåglarna (Stampers Anomymous/Tim Holtz) med distressfärger (samma som jag använt till bakgrunden), och klippte sedan ut dem och fäste på bakgrunden med distanstejp. Avslutningsvis skrev jag ut texten på min Dymo-maskin, klippte isär och fäste bitarna på bakgrunden och ramade in dem med posca-pennan.

 
Bakgrunden till den andra är gjord på en bit wellpapp (jag gillar att den inte är helt rak i kanterna) med akrylfärger, stämpeldynor, stenciler, en bit bubbelplast som jag använde som en stämpel och ett par utrivna bitar ur en bok. Och jag har dessutom använt en s k book plate i metall (från mina gömmor) som blickfång och för att rama in ett av orden i citatet som jag stämplat och klippt isär och sedan monterat  på bakgrunden. Ett annat ord har jag täckt med 3D-glaze för att få det att "stå ut" lite grann.
 
Kommentera inlägget här: