"May the ink be with you!"

Mest om stämplar, bläck och papper.

Bullet journal och Midori

Kategori: Diverse

Inte helt pysselrelaterat, men viss anknytning har detta inlägg ändå till min hobby ...
 
I början av 2015 hade jag "som vanligt" misslyckats med att få till en bra planeringskalender. Behovet av att få planeringen både på jobbet och privat var enormt: på jobbet var projekten och ansvarsområdena många och det gällde att ha koll på olika deadlines och följa upp och utvärdera. Att jobba med rätt saker vid rätt tidpunkt hade blivit en rejäl utmaning, samtidigt som de efterfrågestyrda delarna av jobbet ofta tog över, och jag kände att jag sprang på allt som rörde sig utan att något gjort.
Genom åren har jag testat i stort sett alla planeringskalendrar och system som finns, och nu kände jag att jag behövde ett enkelt, analogt system (digitalt funkar inte för mig - jag behöver skriva saker för att komma ihåg/se det i mitt bildminne)  i ett format som gjorde att jag alltid kunde ha det till hands. Det måste alltså få plats i handväskan och kunna ligga bredvid tangentbordet på jobbet. Nu googlade och Pinterestade jag och hittade något som hette "bullet journal" och so verkade vara vad jag sökte. Det gällde bara att hitta en lämplig bok eller liknande i ett smått format, så jag sökte vidare och på Pinterest hittade jag "Midori" - en japansk pärm som består av ett enda stycke läder och resårband, Inga ringar, inga flikar - bara möjligheter att själv styra upp vad man behöver ha med. Jag surfade vidare och hamnade hos Ray Blake som har massor av tips och freebies, och som dessutom gör "Raydoris" till ett betydligt bättre pris än det japanska originalet (jag ville inte köpa något allt för dyrt innan jag såg att detta var ett system jag tänkte fortsätta att använda). Jag beställde en "raydori" i Field Notes-storlek (ca 9 x 15 cm) av Ray och fast det var från andra sidan Atlanten hade jag den inom en vecka! Jag kompletterade med små anteckningsböcker från Moleskine, men var inte riktigt nöjd medatt inte ha en kalender och hittade inget som jag tyckte var användbart förrän jag stötte på "Lady Falcon" Monique Vanmeulebrouk, en holländska som gör fantastiskt fina läderarbeten (bland annat midoris) men som även gör "inserts" till pärmarna. Hon har en kalender med året uppdelat i två häften och med en vecka per uppslag horisontellt. Precis det jag ville ha!
 
Nu, ett och ett halvt år senare, använder jag fortfarande det här systemet. Jag har förenklat min bullet journal efter hand och idag använder jag mig i stort sett av tre st "bullets" för både privatlivet och jobbet. Jag antecknar inte i min bullet journal vid möten, telefonsamtal etc. Det har jag ett block till på jobbet, och i det för jag fortlöpande noteringar vid möten, konferenser, viktiga telefonsamtal etc. Men eftersom de finns listade som "bullets" i min bullet journal hittar jag enkelt tillbaka även i anteckningsboken, Jag pysslar och dekorerar inte heller månads- eller dagsidorna. Däremot har de olika häftena i "midorin" fått lite dekorationer. Och vid årsskiftet när jag beställde nya kalendrar från Monique passade jag på att beställa ett av hennes vackra midori-omslag (det jag köpte av Ray sparar jag gamla häften i).
 
Så här ser min midori med innehåll ut i dagsläget:
 
 
Omslaget, som jag köpte av Monique vid årsskiftet.
 
 
Min första "insert! är en filefolder som jag gjort själv av scrapbook-papper efter ett möster på Rays hemsida. På filefoldern sitter en penhållare som jag gjort själv av en klämma och mönstradduct tejp.
 
 
Filfolderns insida samt en plastficka som jag också gjort själv av en vanlig plastficka och mönstrad silvertejp.
 
 
Plastfickan med innehåll samt framsidan på kalenderdelen.
 
 
Här är min bullet journal! Eller snarare del 1 av den eftersom ...
 
 
... det är i det här häftet jag har mina "collections" av projekt, min master-to do list och diverse andra listor.
 
 
Och så får det plats ett litet häfte där jag samlar citat, kloka ord m m som jag stöter på.
 
 
Högra delen av plastfickan, där jag bland annat har ett gäng post-itlappar. På dem kan jag t ex skriva inköpslista och fästa på uppslaget med dagens aktiviteter. Bakom skymtar den högra delen av filefoldern och den andra pennhållaren med penna. Jag använder blyerts och svart tusch, inget annat.
 
Lite hur mina uppslag i min bullet journal kan se ut ser du på bilderna nedan:
 
 
Månadsuppslaget där jag kan slänga en blick på de viktigaste sakerna den månaden i stället för att sitta och bläddra i kalendern.
 
 
Efter månadsuppslaget kommer de viktigaste uppgifterna under den kommande månaden.
 
 
Och sedan följer planeringen löpande dag för dag under månaden. Det brukar dock vara lite mer uppgifter när jag inte har semester.
 
Japp, så ser det ut just nu! Men det har förändrats under tiden jag använt den och det lär nog inte se likadant ut om ett år. 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: